Arbeidsgiver
Behov for arbeidskraft
Hovedmålsettingen med Sava's virksomhet er å bidra til at personer som har hull i sin CV og som av en eller
annen grunn har vært borte fra arbeidslivet en tid skal få muligheten til å komme tilbake til eller komme ut
i et ordinært arbeidsliv.
Deltagere på AFT-tiltaket har som mål å komme ut i ordinært arbeid. De kan
i en periode ha behov for en praksisplass for å få kartlagt og vise fram sin arbeidsevne.
Har din
virksomhet behov for å styrke bemanningen uten at behovet er helt kartlagt, kan dette være en mulighet uten
at det medfører store forpliktelser. Vi følger arbeidssøkeren ut i praksis uten at det medfører noen
kostnader for din bedrift. Da kan bedriften få prøvd ut arbeidstakeren med veiledning fra våre veiledere før
en eventuell ansettelse.
I samarbeid med NAV har
vi en oversikt over ulike ordninger som kan benyttes, enten det er snakk om Arbeidspraksis, Lønnstilskudd
eller Vikarordninger.
De av våre deltakere som er jobbsøkere gjennomgår en kartlegging av sin
arbeidsevne og får derigjennom relevant informasjon knyttet til sine jobbvalg og også om de krav som stilles
ute i bedriftene. Vi er opptatt av å sikre en best mulig jobbmatch for våre deltakere og ønsker å
optimalisere sjansene for en vellykket praksis/formidling til ordinært arbeid.
Våre veiledere er
aktive støttespillere under tilrettelegging av arbeidssituasjon, opplæring i arbeidsferdigheter og ikke
minst oppfølging frem til arbeidstakeren er godt etablert i “ny jobb”.
Dette betyr at du som
arbeidsgiver ikke står alene med det viktige arbeidet det er å få implementert en ny medarbeider i din
bedrift, men har et kompetent støtteapparat i SAVA og i NAV som også innebærer at vi tar en betydelig del av
risikoen inntil du er sikker på at du har gjort et riktig valg.
Tiltak mot sykefravær
Sykefraværet er et svært aktuelt tema, både i den politiske debatten, og i forhold til de utgifter
dette medfører for bedriftene og det offentlige Norge. Dette kommer også tydelig frem i intensjonsavtalen
om et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) inngått mellom partene i arbeidslivet i 2005 og senere
reforhandlet og fornyet i 2010.
“En vesentlig del av sykefraværet skyldes
arbeidsforhold, spesielt lav kontroll over egen arbeidssituasjon, belastende arbeidsstillinger og tungt
fysisk arbeid, eller i videre betydning, når sykefraværet skyldes ubalanse mellom individuelle ressurser
og jobbkrav. I begge tilfeller vil tiltak på arbeidsplassen kunne forebygge eller forkorte slikt
sykefravær”. Det skriver Ingrid Sivesind Mehlum i en artikkel i Tidsskrift for Den norske
legeforening.
Gjennom tiltaket funksjonsvurdering
kan vi gi konkrete råd om hvordan du kan få sykefraværet ned i din bedrift.
Les
mer om hva Nav sier om funksjonsvurdering og inkluderende arbeidsliv på Nav sine hjemmesider.